mnir

Deschiderea micro-expoziției „Anda Călugăreanu” – documente și fotografii donate de familie, la Muzeul Național de Istorie a României

martie 31, 2023Muzeul Național de Istorie a României încheie luna martie cu o micro-expoziție de documente și fotografii donate de familia marii artiste Anda Călugăreanu.Domnul Alecsandru Medeleanu a păstrat timp de trei decenii documente ale artistei Anda Călugăreanu, cu care a fost căsătorit din 1988 și până la moartea acesteia în 1992, și le-a donat Muzeului Național de Istorie a României pentru a fi păstrate și a face parte din patrimoniul muzeal. Aceste fotografii și documente reprezintă un act de recuperare a memoriei Andei Călugăreanu, întregind, totodată, istoria mișcării artistice și teatrale din anii ’60, ’70 și ’80.Anda Călugăreanu, născută Anca Miranda Călugăreanu la 24 octombrie 1946, la București, în raionul Grivița Roșie, a urmat Școala Medie „Dimitrie Cantemir” din București, unde și-a susținut examenul de maturitate în anul 1964. A jucat teatru în trupa școlii. La 12 ani era pe scena Teatrului Național, în sala „Studio”, jucând în spectacolul „Tinerețe în freamăt. Feerie muzicală în 16 tablouri”, text și muzică de profesor Filip Davidsohn.A debutat pe scena Sălii Palatului în anul 1965, în spectacolul „Cei 7 magnifici”, cu mare succes la public. Era anul în care, îndrumată de Camelia Dăscălescu, începea o carieră de aproape trei decenii. Imediat după debut, în anii 1965-1968, a avut mai multe apariții la Televiziunea Română și în spectacole în București și în țară. Cornel Fugaru a cooptat-o în trupa „Sincron”, cu care a cântat în anii 1965-1966.Primul premiu al carierei a fost câștigat la Festivalul de Muzică Ușoară de la Mamaia din 1966, premiu oferit de U.T.C. La cea de-a doua participare la Mamaia, în anul 1972, a câștigat premiul III alături de Dan Spătaru cu melodia „În rândul patru” și premiul special pentru interpretare.În 1966, România a participat la Festivalul filmului de televiziune de la Monte Carlo cu o producție a lui Alexandru Bocăneț, ce o avea pe tânăra Anda în rolul principal. La TVR, în numeroase emisiuni de divertisment a făcut echipă cu Florian Pitiș de care a legat-o o prietenie de o viață, și cu Dan Tufaru, devenit mai târziu partener și tatăl fiicei sale, Ioana, născută în 1977.Participarea la numeroase concerte și festivaluri în țară și în străinătate (Festivalul internațional de la Dresda din Republica Democrată Germană, Festivalul „Lira de Aur” de la Bratislava) i-a adus notorietate și colaborări cu Orchestra Națională Radio, discuri la Electrecord, colaborări frecvente cu Televiziunea Română la spectacole de divertisment și programe de Revelion. Cuplul Anda Călugăreanu – Toma Caragiu a rămas în istoria televiziunii ca un reper al calității divertismentului.Anda Călugăreanu era, conform atestatului cu nr. 80/1966, „artist vocal muzică ușoară” categoria I. Documentul trebuia reînnoit periodic, astfel că s-au păstrat de la artistă atestatele: cu nr. 5768 din 1975, valabil până în 1979  și cel având nr. 13975, emis la 1 ianuarie 1988 și valabil până în 1992.Teatrul a fost marea pasiune a Andei Călugăreanu și o mare tristețe totodată. După ani de zile de admiteri ratate, a urmat Institutul de Artă Teatrală și Cinematografie atunci când ajunsese deja un artist consacrat și a absolvit facultatea în iunie 1987, la clasa Mihai Mălaimare, conform diplomei seria D. nr. 11011/1988, la specializarea Actorie, cu nota 10. Spectacolul de absolvire, jucat în stagiunea 1986-1987, a fost „Baba Hârca” de Matei Millo, o comedie muzicală, Anda Călugăreanu jucând rolul vrăjitoarei Baba Hârca.A avut numeroase și valoroase colaborări cu teatrele din capitală: Teatrul Mic, Teatrul Bulandra, Teatrul Național, Teatrul Nottara. Un spectacol aparte a fost „Meșterul Manole”, un recital de muzică și poezie românească alături de marea actriță Leopoldina Bălănuță, de care a legat-o o trainică prietenie. După succesul „Meșterului Manole”, cel de-al doilea spectacol făcut împreună a fost „O parte dintr-o pasăre”, denumit după o poezie a Ninei Cassian, la același Teatru Mic. Un alt spectacol memorabil a fost „De ce dormi, iubito?” de Jos Vandeloom, în care a jucat în 1981, la Teatrul Nottara, alături de Horațiu Mălăele.În anul 1990, Anda Călugăreanu a avut șansa unei burse oferite de Fondation pour une Entraide Intellectuelle Européene, pentru a urma la École Fratellini din Paris, cursurile de arta mimicii. S-a stins din viață la 15 august 1992.Câteva piese ale Colecției „Anda Călugăreanu” – titulatură sub care aceste documente, fotografii de familie, portrete, diplome au intrat în patrimoniul MNIR prin actul generos al domnului Alecsandru Medeleanu, soțul marii artiste, care le-a păstrat timp de trei decenii, și cu acordul doamnei Ioana Tufaru Mardare, fiica artistei,  vor putea fi admirate în perioada 31 martie – 9 aprilie 2023, pe simeza Muzeului Național de Istorie a României.De-a lungul carierei, artista Anda Călugăreanu a fost răsplătită cu o serie de premii și distincții, dar mai ales cu dragostea și admirația publicului și, cu ajutorul acestei donații, cu amintirea contemporanilor. Citeste mai mult

Deschiderea expoziției„19 martie – Ziua pașaportului românesc. De la ,,cărticica portativă”, la pașaportul electronic – 111 ani de istorie și 15 ani de biometrie”

martie 16, 2023Muzeul Național de Istorie a României anunță deschiderea expoziției temporare „19 martie – Ziua pașaportului românesc. De la ,,cărticica portativă”, la pașaportul electronic – 111 ani de istorie și 15 ani de biometrie”. Proiectul expozițional este organizat de Direcția Generală de Pașapoarte, în parteneriat cu Muzeul Național de Istorie a României, cu ocazia sărbătoririi Zilei Pașaportului Românesc, 19 martie, și a aniversării a 111 ani de la promulgarea „Legii asupra pașpoartelor”. Expoziția va fi accesibilă publicului, începând de astăzi, 16 martie 2023,la sediul muzeului din Calea Victoriei nr. 12, sector 3, București.  De la scrisori redactate manual la documente de călătorie ce stochează date biometrice, pașaportul constituie unul dintre cele mai circulate documente la nivel internațional, purtând în paginile sale istoria civilizațiilor trecute și prezente. Importanța acestuia a fost subliniată în anul 1920 când, Conferința de pace de la Paris a Ligii Națiunilor a stabilit primul set de standarde internaționale pentru pașaport.În fiecare an, la 19 martie, este sărbătorită Ziua Pașaportului Românesc. Este data la care, acum 111 ani, în 1912, regele Carol I a promulgat, prin Înaltul Decret Regal nr. 1758, prima lege modernă care se referea la pașapoarte, denumită ,,Lege asupra pașpoartelor”. Potrivit acesteia, „Pașapoartele se emit în numele regelui și se liberează de ministerul de interne și de prefecții de județe și de poliție în condițiunile ce se vor determina prin regulamentul de aplicare al acestei legi”. Pașapoartele, emise în numele regelui, erau de forma unei cărți mici, de dimensiunile 9 cm/13 cm, fiind „compuse din 20 de pagini numerotate”. Fiecare pagină a pașaportului avea „un fond încadrat, compus cu motive naționale”, în culoarea liliacului deschis, făcând să iasă în aparență stema țării și cuvântul „ROMÂNIA”, iar dedesubt cuvântul „PASPORT”.Documentul de călătorie românesc fusese menționat, pentru prima dată în 1830, în Regulamentul Organic în Principatele Române, Țara Românească și Moldova, când s-a recunoscut libertatea românilor de a călători peste granițele Dunării și ale Imperiului Habsburgic. Înainte de „Legea asupra pașpoartelor”, promulgată de regele Carol I, Agia, organul administrativ în cele două principate, elibera, între secolele al XVIII-lea și al XIX-lea răvașele de drum. Fiecare călător era obligat să aibă atât pașaport, cât și răvaș de drum și să le prezinte „la hotare”. Prin Legea din 1912, însă, statul român introducea primele principii generale pentru pașapoarte și pentru trecerea frontierei.Mai mult decât un simplu instrument de călătorie, pașaportul românesc a trecut printr-un proces continuu de dezvoltare și evoluție, ridicându-se la cele mai înalte standarde la nivel internațional în ceea ce privește securitatea documentelor de călătorie. Pașaportul electronic românesc oferă cetățenilor libertatea de mișcare fără viză în 176 de țări, situându-se pe locul 17 pe scara internațională a mobilității.În cadrul expoziției, publicul are ocazia să descopere o serie de pașapoarte „istorice”, emise în perioada 1912 -1943, precum sunt cele tipărite în timpul domniilor lui Carol I și Mihai. Alături de acestea, vor fi expuse bilete de liberă trecere din 1925 și 1935 și alte documente de călătorie din 1951.O serie de pașapoarte pentru cetățenii români stabiliți în străinătate, precum și paşapoarte pentru persoane fără cetățenie, eliberate între 1983 și 1984, se regăsesc, de asemenea, în expoziție.Proiectul expozițional cuprinde și pașapoarte diplomatice, temporare, simple sau electronice, apărute după anul 2000.Expoziția va putea fi vizitată de miercuri până duminică, între orele 09.00 – 17.00, până pe 26 martie 2023.  Citeste mai mult

Deschiderea expoziției „O legendă… Margareta Pâslaru – 65 de ani de carieră”, la Muzeul Național de Istorie a României

februarie 24, 2023Muzeul Național de Istorie a României anunță deschiderea expoziției „O legendă… Margareta Pâslaru – 65 de ani de carieră”. Evenimentul va avea loc în prezența îndrăgitei artiste, miercuri, 1 martie, începând cu ora 13.00, la sediul muzeului din Calea Victoriei nr. 12, sector 3, București.Ce modalitate mai bună de a inaugura Luna Femeii decât printr-o expoziție dedicată uneia dintre cele mai valoroase și apreciate  artiste ale României?  Cântăreaţa, compozitoarea, textiera, actriţa de teatru şi film, regizorul artistic, producătoarea, scenarista, scriitoarea, realizatoarea de radio şi TV Margareta Pâslaru sărbătorește, în anul 2023, 65 de ani de carieră. O carieră fabuloasă în care a colaborat cu peste 60 de compozitori, în care a consemnat 231 de apariții pe suport discografic (doar la Electrecord, a lansat, până în anul 2011, 66 de discuri, la care se adaugă 22 de discuri în străinătate) și a înregistrat aproape 800 de piese, în care a apărut în filme și piese de teatru, a fost difuzată permanent la radio și a primit recunoașterea internă și internațională. Mai mult decât atât, Margareta Pâslaru s-a remarcat prin nenumărate acțiuni realizate în beneficiul celor mai neajutorate persoane și celor mai nobile cauze, între 2007-2023 creând albume de autor cu finalitate caritabilă, pe care le-a lansat aproape anual.Colaborarea dintre muzeu și doamna Margareta Pâslaru a început în anul 2014 când, într-un act de mare generozitate, domnia sa ne-a donat o parte din colecția de costume de scenă, alături de afișe, obiecte personale și trofee (între care și prestigiosul Trofeu M.I.D.E.M., primit în anul 1969). De-a lungul anilor lista donațiilor a continuat să crească, iar cei care vor vizita Muzeul Național de Istorie a României vor avea ocazia să descopere, pe lângă creațiile vestimentare proprii ale Margaretei Pâslaru, o serie de discuri rare, afișe ale spectacolelor de teatru și concertelor de muzică ușoară, diplome și distincții primite, reviste, albume cu articole de presă etc.Și, pentru că am vorbit de acte de caritate, și pentru că suntem la Muzeul Național de Istorie a României, adăpostit într-un impunător monument istoric, trebuie să amintim că toate încasările ultimului album, care va fi lansat în luna martie 2023, vor fi donate Ambulanței pentru Monumente. Pentru că, doamna Margareta Pâslaru, respectă cu strictețe motto-ul care îi călăuzește activitatea: În tinereţe ne străduim să ne facem un „nume”, la maturitate trebuie să folosim numele spre binele altora.Expoziția va fi deschisă în perioada 1 martie – 2 aprilie 2023, și va putea fi vizitată de miercuri până duminică. Vă așteptăm cu drag! Citeste mai mult

Deschiderea expoziției „Pandemiile și epidemiile trecutului – provocări de comunicare multilingvă”, la Muzeul Național de Istorie a României

februarie 21, 2023Expoziția „Pandemiile și epidemiile trecutului – provocări de comunicare multilingvă” organizată de Departamentul pentru Relații Interetnice din cadrul Secretariatului General al Guvernului României, în parteneriat cu Arhivele Naționale ale României, Muzeul Național Brukenthal și Biblioteca Centrală Universitară „Lucian Blaga” va fi vernisată la Muzeul Național de Istorie a României (Calea Victoriei nr. 12, București) , cu prilejul Zilei Internaționale a Limbii Materne, miercuri, 22 februarie, ora 13:00.În cadrul evenimentului vor lua cuvântul:Ernest Oberländer-Târnoveanu, Manager, Muzeul Național de Istorie a RomânieiDiana-Ștefana Baciuna, Secretar de stat, Ministerul CulturiiVass Levente, Secretar de stat, Ministerul SănătățiiLaczikó Enikő Katalin, Secretar de stat, Departamentul pentru Relații InteretniceCristian Anița, Director, Arhivele Naționale ale Românieidr. Octavian Buda, Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”, Catedra de Istoria MedicineiThomas Șindilariu, Subsecretar de stat, Departamentul pentru Relații InteretniceAcest proiect expozițional face parte din inițiativele Departamentului pentru Relații Interetnice privind promovarea și monitorizarea utilizării limbilor minorităților naționale din România în spațiul public și evidențiază exemplele de bună practică a vieții medicale din trecutul conviețuirii interetnice din România. Cele prezentate pot servi drept inspirație pentru sistemul actual de sănătate.În cadrul expoziției sunt prezentate în detaliu perioadele de criză sanitară de-a lungul istoriei ce au contribuit la descoperirea limbilor materne ale diferitelor comunități ca vehicule de comunicare generatoare de încredere. În rândul populației supuse unor reglementări de sănătate publică, adesea foarte drastice, utilizarea acestor limbi a fost esențială în coagularea și adoptarea unor comportamente adecvate situației. Se prezintă un bogat patrimoniu interetnic începând cu primul ghid de protecție în fața ciumei tipărit pe teritoriul României în 1530. Ca un arc peste timp, expoziția realizată de Departamentul pentru Relații Interetnice se încheie cu o trimitere la comunicarea multilingvă din România în contextul pandemiei generate de Covid-19.Expoziția este deschisă la Muzeul Național de Istorie a României până la data de 12 martie 2023, în Sala Lapidarium, putând fi vizitată de miercuri până duminică, între orele 9:00 – 17:00 (ultimul acces la 16:15). Citeste mai mult

„O poveste de dragoste de acum 6000 de aniꓽ Îndrăgostiții de la Gumelnița”- exponatul lunii februarie, la Muzeul Național de Istorie a României

În luna în care celebrăm dragostea, de la Sf. Valentin, la Dragobete, Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) vă invită să vizitați micro-expoziția „O poveste de dragoste de acum 6000 de aniꓽ Îndrăgostiții de la Gumelnița”, aceasta continuând seria de micro-expoziții „Exponatul lunii”, dedicată valorificării bogatului patrimoniu pe care muzeul îl deţine. În cadrul acesteia, este prezentată publicului una dintre capodoperele din colecțiile MNIR și anume, o pereche unică de statuete antropomorfe eneolitice, cu o vechime de aproximativ 6000 de ani. O replică a acesteia a fost creată special si este disponibilă pentru vizitatorii care doresc să cunoască mai îndeaproape piesa, să interacționeze cu ea, să observe anumite detalii și să-i simtă textura. Perechea de îndrăgostiţi a fost descoperită în timpul săpăturilor arheologice din 1960, coordonate de Vladimir Dumitrescu în situl eneolitic de la Gumelniţa (Olteniţa, jud. Călăraşi) – considerat de specialişti una dintre cele mai importante aşezări din perioada eneolitică din spaţiul est-european. Cronologic, statueta se încadrează în perioada cuprinsă între 4500 – 4200 a. Chr. şi aparţine culturii Gumelnița.Civilizaţia gumelniţeană este una dintre cele mai complexe şi mai interesante civilizaţii ale epocii neo-eneolitice din sud-estul Europei. Plasată în a doua jumătate a mileniului V î.Hr., ea ocupa Muntenia şi Dobrogea, Bulgaria centrală şi de est, ajungând în sud până la ţărmurile Mării Egee.În cursul evoluţiei lor îndelungate pe teritoriul României, comunităţile gumelniţene, au realizat şi au folosit, pe lângă alte numeroase piese lucrate din piatră, silex, corn sau os şi o serie de piese din lut care imită silueta umană, dintre care unele de o excepţională valoare artistică, așa cum este perechea de îndrăgostiți pe care publicul vizitator are ocazia să o descopere în cadrul micro-expoziției. Realizat din lut, acest grup statuar a fost modelat manual de artizanii preistorici, decorat cu incizii și perforații, ars pentru a-i spori rezistenţa, apoi pictat cu alb și roşu, pigmenți care s-au păstrat doar în mică măsură și pe anumite porțiuni.Deși modelată schematic, piesa este cu totul specială, fiind unul din rarele cazuri de reprezentare a cuplului bărbat-femeie din arta neo-eneolitică.Din punct de vedere morfologic, artefactul este o descoperire unică, reprezentând una dintre creaţiile originale ale civilizaţiei gumelniţene. Atrage atenţia în mod special maniera în care au fost înfăţişate cele două personaje și emoţionează afecțiunea dintre cei doi. Statuetele au corpurile lipite și baza comună. Braţul stâng al statuetei feminine este petrecut pe după mijlocul statuetei masculine, în timp ce braţul drept al personajului masculin este aşezat pe spatele personajului feminin, cuprinzându-l pe după umeri, într-un gest de tandreţe şi de ocrotire.În măsura în care informaţiile pe care le avem despre cei care au realizat şi folosit acest obiect sunt în întregime de natură arheologică, cele scrise lipsind cu desăvârșire, funcţionalitatea şi semnificaţia acestei piese ridică în continuare o serie de întrebări.În general, artefactele de acest tip au fost interpretate ca obiecte de cult,  existenţa acestora fiind strâns legată de viaţa spirituală a civilizațiilor neolitice.Ca reprezentare simbolică a cuplului bărbat-femeie, nu este exclus ca acestă piesă să ilustreze un aspect legat de viaţa de familie, spre exemplu și să fi fost folosită în anumite momente din viaţa comunităţii eneolitice, în cadrul unor activităţi cu caracter mai mult sau mai puţin ceremonial.Micro-expoziția va fi accesibilă publicului până la sfârșitul lunii și va putea fi vizitată de miercuri până duminică, între orele 09ꓽ00 – 17ꓽ00.Curator: dr. Andreea Bîrzu Citeste mai mult

„Școala de altădată” – o nouă expoziție la Muzeul Național de Istorie a României

ianuarie 27, 2023Muzeul Național de Istorie a României și  Asociația „Muzeul Jucăriilor” prezintă expoziția  „Școala de altădată”.Sunt expuse peste 1000 de accesorii școlare fabricate în perioada interbelică și în perioada comunistă, aflate în colecția Asociației, precum: manuale școlare, globuri pământești, uniforme, bănci, caiete, creioane, gume de șters, stilouri, tocuri, pixuri, călimări cu cerneală, acuarele, penare, numărători, tăblițe de scris, cretă, matricole și ghiozdane.Pot fi admirate, de asemenea, diplome, insigne, carnete de elev, planșe, reviste, dar și o selecție de oracole și de jurnale școlare.Vă așteptăm cu drag!

Sursa: https://www.mnir.ro/portfolio/scoala-de-altadata-o-noua-expozitie-la-muzeul-national-de-istorie-a-romaniei/

Deschiderea micro-expoziției Mircea Carp. Șoim al Liceului Militar ,,Nicolae Filipescu” de la Mănăstirea Dealu, la Muzeul Național de Istorie a României

ianuarie 27, 2023Muzeul Național de Istorie a României (MNIR), în colaborare cu familia Carp și fotograful Octavian Bâlea, anunță deschiderea micro-expoziției Mircea Carp. Șoim al Liceului Militar ,,Nicolae Filipescu” de la Mănăstirea Dealu. Aceasta este organizată cu ocazia aniversării cunoscutului ziarist, care mâine, 28 ianuarie, va împlini 100 de ani. Sunt expuse obiecte și fotografii rare din colecția familiei Carp și a domnului colonel Ioan Mexi, care prezintă legătura strânsă dintre Mircea Carp și Liceul Militar ,,Nicolae Filipescu” de la Mănăstirea Dealu, precum și o insignă de ,,Șoim”, oferită absolveților celei mai prestigioase unități de învățământ militar din România.Publicul vizitator va putea admira, de asemenea, fotografii realizate de Octavian Bâlea în vara anului 2022, care îl înfățișează pe venerabilul absolvent al liceului militar. Pentru realizarea acestora au fost folosite 3 camere diferite, pe 3 formate diferite. Astfel, pentru fotografia în format mare pe suport de emulsie ortocromatică, precum cele din secolul al XIX-lea, s-a folosit o cameră Stenopeika, construită de Samuele Picoli, în atelierul său din Toscana, împreună cu un obiectiv Rodenstock 300 mm. f:5,6. Fotografia pătrată este realizată cu o cameră Rolleiflex din anul 1940, cu obiectiv Zeiss Tessar 75 f:3,5, tipică corespondentului de presă din perioada celui de-al Doilea Război Mondial. Restul portretelor au fost realizate cu o cameră Leica M6 și cu un obiectiv Summicron 50 f:2, un aparat folosit în mod curent de fotoreporteri în perioada anilor 1980.Pentru români, instaurarea comunismului a reprezentat o schimbare radicală de valori, suprimarea libertății de exprimare și conviețuirea forțată cu un sentiment de angoasă, de teamă acută față de represaliile regimului de dictatură. Libertatea și speranța veneau pe calea undelor radio din Statele Unite și din Europa Occidentală, foarte mulți români adoptând o atitudine de rezistență la propaganda comunistă prin ascultarea posturilor care emiteau din lumea liberă. Una dintre vocile care a oferit speranță românilor în această perioadă a fost cea a lui Mircea Carp, care li s-a adresat mai întâi de la microfonul postului de radio Vocea Americii și, ulterior, de la Radio Europa Liberă. Generații de români îl asociază pe Mircea Carp cu vocea clară și fermă a crainicului de radio, însă puține persoane cunosc faptul că decanul de vârstă al presei românești din exil este la origine militar, ofițer al Armatei Regale Române, care a purtat cu mândrie uniformele a două arme de elită: tancuri și cavalerie. Încă din copilărie, Mircea Carp și-a dorit să urmeze o carieră militară, o influență deosebită în acest sens având-o tatăl său, Constantin Carp, ofițer de cavalerie și veteran al Primului Război Mondial. În anul 1936, Mircea Carp s-a înscris la Liceul Militar „General George Macarovici” din Iași. Patru ani mai târziu, a fost transferat la Liceul Militar ,,Nicolae Filipescu” de la Mănăstirea Dealu, situat în apropierea orașului Târgoviște, vechea cetate de scaun a Țării Românești, liceul reprezentând un veritabil simbol al României Mari. Absolvenți ai primei promoții, elevi și profesori deopotrivă, au participat la acțiuni militare în timpul Primului Război Mondial. Aflată sub patronajul familiei regale, instituția de învățământ a deținut un statut distinct. Aici, Mircea Carp i-a întâlnit pe: Ioan Mexi, Nicolae Roboiu, Sorin Enescu, Mircea Antonescu, Mihai Gheorghe Antonescu, Emil Arendt și Tudor Cazacu. Acesta a absolvit cursurile liceale în anul 1942, făcând parte din a 27-a promoție și, totodată, dintr-o generație care peste puțin timp avea să cunoscă drama războiului și, ulterior, ororile regimului comunist.Micro-expoziția va fi deschisă în perioada 28 ianuarie – 26 februarie 2023 și va putea fi vizitată de miercuri până duminică, între orele 09ꓽ00 – 17ꓽ00.Curatori: Flavius Nicolae Roaită, muzeograf în cadrul MNIR și Octavian Bâlea, fotograf și designer.Vă așteptăm cu drag! 

Sursa: https://www.mnir.ro/portfolio/deschiderea-micro-expozitiei-mircea-carp-soim-al-liceului-militar-nicolae-filipescu-de-la-manastirea-dealu-la-muzeul-national-de-istorie-a-romaniei/

Deschiderea expoziției „Maria Rosetti – simbol al României Moderne”, la Muzeul Național de Istorie a României

ianuarie 20, 2023Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) marchează celebrarea a 164 de ani de la Unirea Principatelor Române (24 ianuarie 1859), prezentând publicului, începând de astăzi, 20 ianuarie, micro-expoziția „Maria Rosetti – simbol al României Moderne”.Cu această ocazie, vizitatorii muzeului vor putea să admire o serie de piese inedite din colecțiile MNIR, expuse acum pentru prima dată: două cărți din biblioteca Mariei Rosetti („The english echo”, de Samuel Waddy și „Horace“, de Pierre Corneille), o călimară și o muștarieră din porţelan, cu monogramă. De asemenea, este expusă și o copie a picturii „România Revoluționară”, realizată de pictorul Octavian Angheluță (1904–1979), artist emerit, profesor la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu” din București. Maria Rosetti, născută Mary Grant (având origini scoțiano-franceze), a scris și militat pentru drepturile și unitatea poporului român, devenind simbolul feminin al României moderne. În anul 1850, aceasta a fost pictată de Constantin-Daniel Rosenthal ca întruchipare a „României Revoluționare”.Maria și-a susținut soțul, Constantin A. Rosetti, îndemnându-l să scrie, să ia atitudine și să ceară libertatea și drepturile românilor. Casa Rosetti a devenit loc de întâlnire al revoluționarilor, mișcarea de la 1848, din București, fiind pregătită și cu participarea Mariei. Este de notorietatea contribuția sa la evadarea revoluționarilor munteni, de pe vasul otoman pe care se aflau prizonieriA trăit alături de soțul său în exil la Paris unde s-au apropiat de elita revoluționară franceză. A fost colaboratoare a ziarului „La Presse”, iar casa Rosetti s-a transformat în loc de întâlnire și refugiu pentru ceilalți exilați români și de alte nații.Întoarcerea la București a coincis cu avântul mișcării unioniste în Principate, iar legăturile pariziene ale familiei Rosetti au contribuit la susținerea ideii de independență și de unitate națională. Familia Rosetti a fost în centrul mișcării unioniste, susținând Partida Națională și Unirea Principatelor.Maria Rosetti a fost prima femeie jurnalist din țară, scriind la ziarul „Românul”, fondat de soțul său pe 9 august 1857. A întemeiat, la rândul ei, o publicație periodică, cea dintâi dedicată femeilor, săptămânalul „Mama și copilul” (iulie 1865-aprilie 1866), prin care educa mamele și le arăta rolul lor în evoluția națiunii române. A organizat comitete de ajutorare a populației în timpul foametei din anii 1866-1867, iar în timpul Războiului de Independență a condus „Comitetul femeilor”, care a strâns fonduri pentru înființarea Spitalului din Turnul Măgurele și pentru susținerea de infirmierii în spatele frontului.Expoziția va putea fi vizitată în perioada 20 ianuarie-5 februarie 2023, de miercuri până duminică.De asemenea, marți, 24 ianuarie 2023, muzeul va fi deschis pentru public, conform programului obișnuit de vizitare (09:00-17:00, cu ultima intrare la 16:15), iar accesul va fi gratuit pentru toate categoriile de vizitatori. Vă așteptăm cu drag! 

Sursa: https://www.mnir.ro/portfolio/deschiderea-expozitiei-maria-rosetti-simbol-al-romaniei-moderne-la-muzeul-national-de-istorie-a-romaniei/

Cupa de la Montpellier – primul premiu internațional al literaturii române, primit de marele poet Vasile Alecsandri – expusă de Ziua Culturii Naționale, la Muzeul Național de Istorie a României

ianuarie 10, 2023Cu ocazia Zilei Culturii Naționale, sărbătorită pe 15 ianuarie 2023, Muzeul Național de Istorie a României expune, în premieră, un bun cultural aparte aflat în colecțiile sale – Cupa de la Montpellier, primul premiu internațional acordat literaturii române pentru poezia „Cântecul gintei latine” a lui Vasile Alecsandri.În anul 1878, la Montpellier, Societatea pentru studiul limbilor romanice a organizat un concurs literar cu tema „Cântecul latinității”.Creată în anul 1869, Societatea pentru studiul limbilor romanice a decis, cu prilejul adunării din anul 1875, organizarea unui concurs cu tema „Cântecul latinului”, unde să fie invitați să participe reprezentanți ai tuturor limbilor și dialectelor de origine latină, și în urma căruia cea mai reușită poezie să fie premiată cu o cupă.Vasile Alecsandri a aflat despre concurs din presa vremii. După ce a expediat textul poeziei la Marsillia, i-a trimis-o și lui Negruzzi. Acesta o va publica în numărul din iunie al revistei „Convorbiri literare”.Concursul a avut loc în perioada 22-28 mai 1878, în prezența a numeroși participanți și a unor delegații oficiale sosite din lumea latină. Toate poeziile înscrise în concurs au fost traduse în limba franceză și înaintate juriului în plicuri sigilate, anonime. Juriul internațional, compus din Frédéric Mistral, Alfred de Quintana, Carol de  Tourtoulon, Graziadio Ascoli şi Mihai Obedeanu, a decernat marele premiu poeziei „Cântecul gintei latine” (Chant à la race latine) a lui Vasile Alecsandri. Cu acest prilej, a fost interpretat un cântec românesc – „Cântecul gintei latine” – pe o melodie compusă de Filippo Marchetti.Din motive de sănătate, Alecsandri nu s-a putut deplasa la Montpellier. Vestea câștigării marelui premiu i-a sosit printr-o telegramă, care-l anunța că juriul a decis în unanimitate să-i ofere marele premiu. După aflarea veștii, Alecsandri avea să noteze: „Norocul a vrut ca toate poeziile prezentate la concursul de la Montpellier să fie mai slabe decât a mea şi astfel am ieşit învingător. Cu atât mai bine pentru ţară”, dar și „Nu puțin m-am bucurat de acest triumf, mai cu seamă că el a contribuit la a redeștepta simpatiile confraților noștri latini pentru țara noastră”.Ca gest de curtoazie a trimis și o scrisoare lui Frédéric Mistral în care-l anunța: „Veți fi, sunt sigur, mai impresionat aflând că România a tresărit de bucurie văzând că surorile ei latine îi trimit, sub forma unui succes literar, manifestarea neprețuită a simpatiei lor, în împrejurările în care se află”. (evenimentul istoric la care făcea referire era Războiul de Independență care tocmai se încheiase).Câștigarea premiului avea să fie sărbătorită și în țară. Numeroase telegrame și felicitări i-au sosit marelui poet, ziarele epocii i-au dedicat articole omagiale, iar la București și Iași au fost organizate festivități. În plus, Consiliul Comunal din Iași l-a proclamat Cetățean de Onoare al urbei, a numit o stradă după el (fosta stradă Sf. Ilie) și a votat alocarea sumei de 5000 de lei pentru un bust.Poezia, care s-a tradus, încă din timpul festivalului, în franceză, provensală, italiană, germană, a devenit imnul serbărilor, fiind ulterior publicată în revista Societății, „Revue des languse romanes”, din mai-iunie 1878, cu traducerea în limba franceză realizată de Frédéric Mistral. Totodată, a fost publicată și în țară (în variante puțin modificate): „Presa” (16 mai), „Răsboiul” (17 mai), „Timpul” şi „Steaua României”, (18 mai), „Familia” (21 mai).Patru ani mai târziu, Alecsandri a reușit să ajungă la Montpellier unde, în cinstea lui, a fost organizată o serie de manifestații. Acest moment este plastic descris într-o scrisoare adresată soției sale: „Dragă, sosind eri, duminică, la Montpellier, am fost primit la gară de către Bonaparte Wyse, baronul de Tourtoulon, Laforgue și alți amici ai mei necunoscuți. Pe la 2 ore după ameazi ne-am dus aproape de Montpellier în parcul unui castel unde erau adunați mulți felibri și multe dame. Acolo am fost așezat pe un jelț, în ochii tuturor ca un obiect de curiozitate, alăture de Dna Prezidentă și am asistat, timp de 2 ore la numeroase cetiri în limba provențală și Cântece populare care produse mare entusiasm. Studenții români din Montpellier mi-au prezentat o mare coroană de trandafiri, pe care i-am împărțit la dame, după ce le-am cetit în gura mare Cântecul gintei latine.” De aici s-a deplasat la Avingon unde a fost primit cu toate onorurile și apoi la reședința de vară a poetului Frédéric Mistral unde a primit cupa și o fotografie cu dedicație.În anul 1932, cupa a fost donată statului român de către fiica poetului. Aflată astăzi în patrimoniul Muzeului Național de Istorie a României, aceasta are pe una din fețe Lupoaica și deviza: Surge luce (Înalță-te spre lumină!), iar pe cealaltă emblema Societății și inscripția (în provensală): Ses ascondoutz mas non ses mortz (Suntem ascunși, dar nu suntem morți!)Exponatul va putea fi admirat la Muzeul Național de Istorie a României  până la finalul lunii ianuarie 2023.

Sursa: https://www.mnir.ro/portfolio/cupa-de-la-montpellier-primul-premiu-international-al-literaturii-romane-primit-de-marele-poet-vasile-alecsandri-expusa-de-ziua-culturii-nationale-la-muzeul-national-de-istorie-a-romaniei/

Ziua Mondială a Limbii Arabe sărbătorită la Muzeul Național de Istorie a României

decembrie 13, 2022Cu prilejul celebrării Zilei Mondiale a Limbii Arabe, Consiliul Ambasadorilor Arabi la București și Muzeul Național de Istorie a României organizează miercuri, 14 decembrie 2022, la sediul muzeului, două conferințe științifice urmate de vernisajul unei expoziții inedite despre limba și cultura arabă, astfel:Ora 11.00 – Conferința științifică „Cele mai vechi emisiuni monetare cu legende arabe din Europa de Sud-Est – Saqcy/Isaccea (sfârșitul sec. al XIII-lea)”, susținută de dr. Ernest Oberländer-Târnoveanu, director general al Muzeului Național de Istorie a RomânieiOra 11.30 – Conferința științifică „Tiparul în limba arabă pentru creștinii din Orientul Apropiat: București, Aleppo, Istanbul, Iași și Beirut”, susținută de dr. Ioana Feodorov, Institutul de Studii Sud-Est Europene al Academiei Române, director Proiect ERC TYPARABICOra 12.15 – Vernisajul expoziției „Caligrafie arabă în colecții din România”Conferințele vor avea loc la sala Mihai Viteazul, corp Stavropoleos (et. II), iar accesul se va face prin intrarea B din str. Poștei (vis-à-vis de Biserica Stavropoleos).Vernisajul va avea loc în Holul Central al muzeului, accesul făcându-se prin intrarea principală din Calea Victoriei nr. 12.Expoziția „Caligrafie arabă în colecții din România” prezintă, într-un mod original, prin intermediul bunurilor de patrimoniu, contexte istorice diverse din care limba arabă își revendică legitimitatea, într-un spațiu vast, multicultural.Proiectul expozițional este organizat în parteneriat cu Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Național al Literaturii Române, Complexul Național Muzeal Curtea Domnească din Târgoviște, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale „Simion Gavrilă” din Tulcea, Biblioteca Sfântului Sinod și Institutul de Studii Sud-Est Europene al Academiei Române, și cuprinde piese din colecțiile instituțiilor partenere și din colecțiile private ale domnilor Ionel Cândea, Emilian Radu, George Trohani, precum: manuscrise din sec. XVII – XIX ale Coranului, tipărituri destinate creștinilor arabi din Orientul Apropiat comandate  de domnitori ai Țărilor Române, tipărituri ale literaturii creștine realizate în Occident în sec. XVII-XVIII, obiecte din metal (arme și vase) cu inscripții în limba arabă, obiecte din lemn, ceramică, textile, monede, sigilii, ordine și decorații, obiecte de cult, obiecte de artă.Expoziția este deschisă la Muzeul Național de Istorie a României, până la data de 8 ianuarie 2023 și poate fi vizitată de miercuri până duminică, în intervalul orar 9.00 – 17.00 (ultimul acces la 16.15). Vă așteptăm cu drag! 

Sursa: https://www.mnir.ro/portfolio/ziua-mondiala-a-limbii-arabe-sarbatorita-la-muzeul-national-de-istorie-a-romaniei/

error: Continutul este protejat!