Romana:
În vechile zone locuite tracice au fost descoperite peste 3000 de reliefuri votive și funerare, datând în principal din secolele I-III d.Hr., înfățișând un călăreț însoțit de acoliți și având atribute specifice. Acest călăreț este de obicei desemnat cu denumirea Heros și este cunoscut sub numele de Călărețul Trac în literatura de specialitate. Iconografia Călărețului Trac derivă dintr-o scenă de eroizare grecească, întrucât întregul sistem de credințe legat de eroizare vine din Grecia în lumea tracică. Analiza sugerează că acesta este produsul eroizării, care creează o multitudine de personaje eroizate mitice sau istorice. În timp ce unele reprezentări pot fi ale unui zeu, Călărețul Trac nu este sinonim cu noțiunea greacă a morților eroizați. Cultul Călărețului Trac în Dacia este relativ slab răspândit în comparație cu sudul Dunării, iar manifestările sale în Dacia ar trebui să fie legate de coloniștii sud-dunăreni și de etnicii militari, traci. Toate monumentele legate de cultul Călărețului Trac din Dacia se încadrează în tipuri și variante cunoscute în sudul Dunării.
English: The Thracian Rider with Lyre in Roman Dacia This study deals with an iconographic type of Thracian Rider common to the South-Danubian area, but also known in Dacia for some pieces. The Dacian pieces are small ex-votos found out in Turda, Alba Iulia, Boldut and a large dimensioned relief found out in Gilau. The similitudes the last one has to the South-Danubian pieces allow us to identify the Thracian barbarian god as an Apollo under the figure of that Thracian Rider. This is the result of the interpretatio Thracica, phenomenon applied to the Greek – roman god. ln the Grecian inscriptions this god is known as Apollo whit Thracian epithets: Aulousadenus, Aulousada and Aulouzenus. In the roman inscriptions it is known as Dominus Rincaleus. If we analyze the Gilauis relief having in mind elements of Greek mythology we can explain the presence of several heterogeneous elements on the same relief such as: the crow, the lyre and the fallen enemy.
Citeste mai jos:
Sursa: Biblioteca Digitala
Relief votiv ușor fragmentat, partea inferioară a chenarului fiind puțin ruptă. Scena îl reprezintă pe Cavalerul Trac în naiskos, cu coloanele terminate într-un capitel simplu pe care se așează un fronton triunghiular, boltit în interior, cu cornișa decorată cu denticule și cu o bordură dublă. Cavalerul este orientat spre stânga, într-o ipostază specifică, calul mergând la pas. Costumul se compune dintr-o tunica drapată și un sagum care-i flutură în vânt, prins pe umăr cu o fibulă rotundă. Calul, redat cu minuțiozitate, cu coada împletită ce îi atârnă până la pământ, este încins cu curele de care este prinsă șaua, vizibilă și ea. La picioarele anterioare ale calului se distinge, cu greutate din cauza spargerii piesei, un personaj uman sau un animal răpus. Cavalerul ține cu mâna dreaptă hățurile calului în timp ce în stânga, întinsă în față, ține lira – atributul lui Apollo iar pe mantie este reprezentat un corb, atribut al aceluiași zeu. Este posibil ca în partea de jos a piesei, acum deteriorată, să fi fost gravată o inscripție. Realizarea piesei din punct de vedere artistic este modestă având însă, după I. I. Russu, o „expresivitate rustică”. După L. Robert este o reprezentare a mortului eroizat în chip de Apollo iar după Buday Á. ne aflăm în fața unei contaminări a Cavalerului Trac cu Apollo.
Sursa: clasate.cimec.ro
Poți să ne susții cumpărând cărți de la Carturesti, Litera, Librex, Libris, Cartepedia, Librarie.net, Okian.ro, Compania de Librării București, Anticariat-Unu sau Anticexlibris folosind linkurile de mai jos:
- Carturesti
- Litera
- Librex
- Libris
- Cartepedia
- Okian.ro
- Librarie.net
- Compania de Librarii Bucuresti
- Anticexlibris